Blog TymczasemWRumi.pl – opinie, wiadomości i informacje na temat miasta Rumia. Autor: Paweł Jałoszewski.

Co dzieje się z MEVO? Co dalej z rowerem metropolitalnym na Pomorzu?

Rower metropolitalny MEVO – co tak właściwie się z nim obecnie dzieje? Od momentu rozwiązania umowy z poprzednim operatorem – firmą Nb Tricity, minęło kilka miesięcy. W ostatnim czasie samorządy Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot podjęły kroki, które mają pozwolić określić dalszą formę realizacji projektu i jego koszt.

Uroczyste otwarcie Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO, czyli “największego w Europie systemu publicznych jednośladów czwartej generacji”, odbyło się 26 marca 2019 r. Jak chwali się jego zarządca, do 28 października 2019 r. (czyli zawieszenia działania systemu) system liczył ponad 160 tys. zarejestrowanych użytkowników, którzy wypożyczyli w pełni elektryczne rowery ponad 2 miliony razy.

Co by nie mówić: MEVO było najbardziej popularnym systemem roweru publicznego w kraju. Świadczy o tym chociażby liczba publikacji na ten temat, jakie pojawiały się na łamach blogu Tymczasem w Rumi.

Od tych weselszych…

…aż do smutniejszych wieści:

OK, ale co teraz dzieje się z MEVO? Przecież ten system dalej istnieje!

Ano, istnieje. Stacje MEVO w Rumi, choć aktualnie puste, nadal zlokalizowane są m.in. przy ul. Sabata, Sobieskiego, Bydgoskiej, Stoczniowców, Gdańskiej, Żwirki i Wigury, Ceynowy, Dębogórskiej, Kosynierów i 1 Maja. 

Przez ostatnie miesiące – po wypowiedzeniu umowy poprzedniemu operatorowi, firmie Nb Tricity – zespół ds. MEVO, składający się z oficerów rowerowych oraz specjalistów od zamówień publicznych, rozmawiał z potencjalnymi operatorami o przyszłości systemu w trakcie dialogu technicznego. Zebrane informacje i analizy są podstawą do założeń działania roweru metropolitalnego w kolejnych latach. Jak przekonują zarządcy, ważnym elementem tego procesu są opinie mieszkańców Metropolii i użytkowników.

Jak ma wyglądać nowe MEVO?

Samorządy na pomorzu już teraz zapowiadają, że trwająca epidemia i walka z koronawirusem wpłynie na budżety gmin należących do Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Nie jest żadną tajemnicą, że lokalne “środki na koncie” będą znacząco mniejsze niż obecnie.

Główne założenia nowego systemu Mevo zespół projektowy przedstawił 12 stycznia 2021 r. na spotkaniu z mieszkańcami metropolii. Założenia Mevo 2.0 są następujące:

  • ponad 4 tysiące rowerów, w tym przynajmniej tysiąc tradycyjnych,
  • kontrakt na 6 lat,
  • decentralizacja ładowania baterii,
  • abonament nie wyższy niż 30 zł

Zgodnie z rekomendacjami mieszkańców, przedstawionymi podczas warsztatów i spotkań, a także na podstawie badań ankietowych i szczegółowych analiz wypracowane zostały główne założenia nowego Mevo.

Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym, złożonym z 4099 rowerów, przy czym przynajmniej 1000 stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery należące do Obszaru zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 – tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator będzie otrzymywał zapłatę za usługę, w równych ratach, za każdy miesiąc działania systemu. System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów – będzie można je zwracać, tak jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał w trybie „9 + 3” – przez 9 cieplejszych miesięcy dostępne będzie 100 proc. floty, natomiast od grudnia do końca lutego 50 proc. floty. Miesięczny abonament będzie kosztował nie więcej niż 30 zł. W ramach tej opłaty użytkownik codziennie będzie mógł korzystać przez 60 minut z rowerów elektrycznych i 120 minut z rowerów tradycyjnych.

System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – dotychczasowych 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także 2 dodatkowe: Kolbudy i Kosakowo.

Jaka firma przejmie prowadzenie MEVO?

W grudniu 2020 roku zakończyły się rozmowy z potencjalnymi wykonawcami Mevo, które były prowadzone w ramach dialogu konkurencyjnego. W spotkaniach brały udział trzy firmy: konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia. Od momentu wysłania zaproszenia wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców – system mógłby ruszyć jeszcze w 2021 roku.

Wpis opracowałem na podstawie materiałów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i Urzędu Miasta Rumi.

Zobacz więcej:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

28 − = 26