Reklama
W ciągu tylko jednego dnia policjanci z powiatu wejherowskiego otrzymali aż dwanaście zgłoszeń dotyczących próby oszustwa metodą „na funkcjonariusza”. Sprawdź, jak nie paść ofiarą oszustów.
Dwanaście prób w ciągu jednego dnia
Jak poinformowała Komenda Powiatowa Policji w Wejherowie, we wtorek (20 października) w ciągu dnia policjanci otrzymali dwanaście zgłoszeń dotyczących próby oszustwa metodą „na funkcjonariusza”.
Reklama
Oszust podający się za funkcjonariusza zadzwonił do dwunastu mieszkańców z Redy i Wejherowa. Przestępca informował swoich rozmówców o tym, że ktoś ma ich podrobione dowody osobiste. Ponadto, dalej w trakcie rozmowy, wypytywał się czy pokrzywdzeni mają jakieś pieniądze w gotówce w domu albo na koncie w banku. Na szczęście, w każdym z przypadków rozmówcy zorientowali się że mają do czynienia z oszustem i zakończyli rozmowę.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1000,h_686/https://tymczasemwrumi.pl/wp-content/uploads/2020/10/oszusci-powiat-wejherowski-rumia-reda-wejherowo-2.jpg)
Jak nie paść ofiarą oszusta?
Pamiętaj! Policjanci nie dzwonią przez telefon i nie wypytują o nasz majątek, ani nie informują o prowadzonych działaniach. Jeżeli otrzymałeś taki telefon bądź o bardzo podobnej treści, to rozłącz się i zadzwoń na numer alarmowy 112.
– Mundurowi, kiedy chcą z kimś porozmawiać o jakiekolwiek sprawie, wzywają taką osobę do jednostki Policji. Dzieje się tak, aby uczynić to osobiście, a interesant miał pewność, że rozmawia z prawdziwym funkcjonariuszem – instruują policjanci.
Pamiętajmy o naszych rodzicach i dziadkach. Informujmy ich o tym, że są osoby, które dzwoniąc i przedstawiając różne opowieści, tak naprawdę chcą ich oszukać i wyłudzić od nich oszczędności całego życia.
Podstawowe zasady, by być bezpiecznym
Policjanci zachęcają do przestrzegania kilku podstawowych zasad.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1000,h_667/https://tymczasemwrumi.pl/wp-content/uploads/2020/10/oszusci-powiat-wejherowski-rumia-reda-wejherowo-2-2.jpg)
Przede wszystkim, jeśli nie masz całkowitej pewności, kto do ciebie dzwoni, nie podejmuj rozmowy i nie przekazuj żadnych informacji o sobie (danych dotyczących kont bankowych, zgromadzonych na nich środków, numerów telefonów komórkowych czy adresu zamieszkania). Policjanci nigdy nie informują o swoich działaniach, nie dzwonią i nie namawiają do współpracy, a co najważniejsze NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy czy przelew, nie wypytują o posiadany majątek, wyrzucanie ich przez okno, czy pozostawianie w jakimś miejscu.
Jeżeli w rozmowie telefonicznej wystąpią elementy, o których przeczytałeś powyżej – należy natychmiast się rozłączyć i powiadomić o tym swoich bliskich oraz policjantów, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
(wpis opracowałem na podstawie materiałów Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie)
Reklama