Reklama
Policjanci z Rumi otrzymali w ostatnim czasie dwa zgłoszenia dotyczące próby oszustwa metodą „na funkcjonariusza”. W obu przypadkach sposób działania sprawcy był taki sam. Na szczęście w żadnym ze zdarzeń nie doszło do utraty pieniędzy, czy innych kosztowności.
Do dwóch prób oszustw w Rumi doszło 21 maja (w czwartek), w godzinach popołudniowych. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku, sprawca przedstawił się mieszkańcom jako funkcjonariusz policji. Twierdził, że doszło do wyłudzeń kredytów na dowody osobiste, które zostały podrobione. Oszust wypytywał pokrzywdzonych, czy w swoich domach posiadają większe ilości pieniędzy oraz czy mają tam jakieś kosztowności. Przestępca pytał także czy osoby pokrzywdzone dostały awizo. Podczas rozmowy z jedną z pokrzywdzonych osób poprosił nawet, aby ta zadzwoniła na numer 112. Jednocześnie oszust cały czas kontrolował i „prowadził” to połączenie, nie dopuszczając do zdemaskowania.
Reklama
Zgodnie z obietnicami fałszywych funkcjonariuszy, wszystko miało się wyjaśnić do wieczora. Ofiary zostały zapewnione, że mieszkanie jest pod obserwacją i nie ma się o co martwić. Jedna z pokrzywdzona miała jednak jakieś wątpliwości i pytania, dlatego zadzwoniła drugi raz na numer alarmowy 112 (tym razem na ten prawdziwy). Połączyła się z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który słysząc opowieść w słuchawce, zorientował się, że doszło do próby oszustwa. Powiadomił o zdarzeniu policjantów z Rumi, którzy natychmiast pojechali na miejsce zdarzenia.
W drugim przypadku pokrzywdzony odszedł na chwilę od telefonu i poszedł sprawdzić do skrzynki na listy, czy jest tam wspomniane awizo. Połączenie telefoniczne zostało zakończone, a oszust już nie oddzwonił. Wtedy też pokrzywdzony zorientował się, że ktoś chciał go oszukać.
– Pamiętajmy, policjanci nie dzwonią przez telefon do mieszkańców i nie pytają o pieniądze oraz posiadany majątek – radzi Komenda Powiatowa Policji w Wejherowie. – Mundurowi, kiedy chcą z kimś porozmawiać o jakiekolwiek sprawie, wzywają taką osobę do jednostki Policji, aby uczynić to osobiście, a interesant miał pewność, że rozmawia z prawdziwym funkcjonariuszem. Pamiętajmy, żeby nigdy pod żadnym pozorem nie przekazywać żadnych pieniędzy osobom nieznanym – dodaje.
Policjanci nigdy nie informują o swoich działaniach, nie dzwonią i nie namawiają do współpracy, a co najważniejsze NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy czy przelew, nie wypytują o posiadany majątek, wyrzucanie ich przez okno, czy pozostawianie w jakimś miejscu. Jeżeli w rozmowie telefonicznej wystąpią wyżej wymienione elementy, należy natychmiast się rozłączyć, powiadomić o tym swoich bliskich oraz policjantów dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
źródło: Komenda Powiatowa Policji w Wejherowie
Zobacz:
- Utrudnienia drogowe w Rumi: Remont ul. Dębogórskiej i ul. Gdańskiej – harmonogram i objazdy
- „Zielona przyszłość”. Ekologiczne pokazy filmowe w Rumi
- Mikołajki i Święta w Rumi. Co będzie się działo?
- Hałas pod kontrolą. Poznaj projekt „Decybelomierz”
- Skrzydła Kultury w Rumi (2024)
Reklama