Rumia. Stawka za wywóz śmieci w 2025 roku

Reklama
Reklama

Uwaga, ważna informacja! Od 1 maja 2025 roku miesięczna stawka za wywóz śmieci w Rumi (tzw. opłata śmieciowa) wyniesie 44 złote od osoby. Pierwszy podwyższony rachunek mieszkańcy zapłacą w czerwcu.

Rumia. Od 2020 roku obowiązkowa segregacja odpadów i wyższa stawka za wywóz śmieci

Decyzję o podwyżce stawek za wywóz śmieci w 2019 roku podjęto podczas październikowej sesji rady miejskiej. Radni podjęli wówczas uchwałę, która wyznaczała jedną stawkę w wysokości 32 złotych od osoby, przy czym wszyscy mieszkańcy zostali zobligowani do segregacji odpadów. Zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lutego 2020 roku. Przed podwyżką, stawka za wywóz śmieci w Rumi wynosiła: 15 złotych od osoby za odpady komunalne zbierane w sposób selektywny i 40 złotych w przypadku odpadów niesegregowanych.

Reklama
Reklama

Z czego wynikała podwyżka opłaty w 2020 roku? Jak tłumaczył magistrat, wysokość opłaty obliczono na podstawie kosztów, które ponosi gmina. Do podwyżki przyczyniła się m.in. rosnąca ilość odpadów, wzrost kosztów wysypiska, malejące ceny skupu plastiku i makulatury, a także konieczność wydzielenia nowej frakcji – odpadów bio-kuchennych. Pojemniki oraz worki na te odpady zapewnia mieszkańcom gmina. Dla zabudowy jednorodzinnej są to 120-litrowe pojemniki, natomiast w przypadku zabudowy wielorodzinnej ich pojemność jest ustalana według potrzeb. Mieszkańcy otrzymują także woreczki do pośredniego gromadzenia biodegradowalnych odpadów kuchennych.

Rumia. Stawka za wywóz śmieci w 2025 roku

W 2025 roku stawka za wywóz śmieci w Rumi ponownie ulegnie zmianie. Od 1 maja 2025 roku miesięczna stawka za wywóz śmieci w Rumi (tzw. opłata śmieciowa) wyniesie 44 złote od osoby. Pierwszy wyższy rachunek mieszkańcy zapłacą w czerwcu.

Jak urząd miasta tłumaczy podwyżkę w 2025 roku?

  • opłata za przyjęcie odpadów w Eko Dolinie wzrosła o 95%;
  • minimalne wynagrodzenie wzrosło o 107%;
  • liczba miejskich śmietników wzrosła z 612 do ponad 1100 (przybywa ich na wniosek mieszkańców);
  • wzrosły koszta worków na śmieci, które zapewnia miasto;
  • rośnie masa produkowanych przez mieszkańców odpadów, co przekłada się na zwiększoną częstotliwość ich odbioru;
  • firma wywozowa nie ma już możliwości sprzedaży szkła i plastiku;
  • wprowadzono konieczność oddzielenia kolejnej frakcji – tekstyliów i odzieży;
  • rosną wymogi dotyczące minimalnych poziomów segregacji;
  • łączne koszty utrzymania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Rumi wzrosły z 9,3 mln zł do szacowanych na 2025 rok niespełna 23 mln zł.
Szacunkowe koszty obsługi systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Rumi w 2025 roku. (źródło: Urząd Miasta Rumi)

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Rumi od stycznia rozpoczęło dystrybucję pakietów worków do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Dodatkowo, wraz z workami, mieszkańcom zabudowy jednorodzinnej zostanie przekazany również harmonogram zbiórki odpadów w 2025 r.

Rumia. Gdzie zamówić odpowiedni worek big bag lub kontener?

Pozostając w temacie odpadów. Czy wiecie gdzie zamówić odpowiedni big bag lub kontener, np. w przypadku prowadzonego większego remontu lub przebudowy mieszkania?

Na przykład na stronie e-worek.pl lub poprzez PUK Rumia (Biuro Obsługi Klienta: ul. Dębogórska 148, 84-230 Rumia). W miarę możliwości, worek lub kontener należy ustawić nie na terenach zielonych i tak, aby nie utrudniały komunikacji.

Przy drobnych remontach, mieszkańcy Rumi mają możliwość nieodpłatnie przekazać odpady budowlane i rozbiórkowe (do 200 kg/na rok/na mieszkanie) do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy PUK Rumia (adres powyżej). Punkt czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 20.00 oraz w sobotę od 7.00-15.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i innych dni ogłoszonych u Operatora jako dni wolne od pracy. Konieczne zabranie jest ze sobą dowodu osobistego. Więcej informacji na stronie: http://pukrumia.pl/pszok/.

Czy dobrze segregujesz śmieci? Sprawdź, jakie błędy najczęściej popełniają mieszkańcy Rumi!

Segregacja śmieci w Rumi się poprawia, ale wciąż zdarzają się błędy. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy zawsze wrzucają odpady do odpowiednio oznaczonych koszy i worków. Poniżej znajdziecie najczęściej popełniane błędy przez mieszkańców.

Coraz więcej śmieci

Ilość generowanych przez rumian śmieci rośnie każdego roku. Największe wzrosty dotyczą odpadów biodegradowalnych, wielkogabarytowych oraz popiołu. Codziennie do Urzędu Miasta Rumi trafiają raporty dobowe, w których Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych wskazuje nieprawidłowości zaobserwowane podczas odbioru odpadów.

Tylko w sierpniu 2020 roku problem ten dotyczył mieszkańców 95 nieruchomości, gdzie tzw. odpady zielone trafiały do pojemników przeznaczonych na odpady biokuchenne, a w workach na szkło, makulaturę i plastik gromadzone były odpady zmieszane. Najczęściej dzieje się tak w przypadku zabudowy wielorodzinnej, gdzie „sprawcy” pozostają anonimowi, stąd też dochodzi do nieprzestrzegania ogólnie przyjętych zasad.

Zgodnie z prawem miasto musi pobierać od mieszkańców takie opłaty, aby ani nie tracić, ani nie zarabiać na obsłudze systemu śmieciowego. Różnica pomiędzy cenami odbioru poszczególnych frakcji odpadów, jak i koszty generowane przez procedurę reklamacyjną, powodują, że nieprawidłowa segregacja kosztuje miasto, a zatem mieszkańców, nawet kilkaset tysięcy złotych rocznie – wyjaśnia w swoim komunikacie Urząd Miasta Rumi.

Naklejki zła segregacja odpadów

Pracownicy firmy wywozowej starają się edukować rumian, umieszczając na wystawionych przed domami pojemnikach, workach lub odpadach specjalne naklejki z napisem „zła segregacja odpadów”. Oznaczone w ten sposób śmieci nie są odbierane, dopóki nie zostaną prawidłowo posortowane. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku zabudowy wielorodzinnej, gdzie śmieci są gromadzone w większych i ogólnodostępnych pojemnikach, a ustalenie winnego nieprawidłowej selekcji niemal niemożliwe.

jeśli otrzymałeś taką naklejkę – Twoje śmieci nie zostały prawidłowo posortowane. (fot. Urząd Miasta Rumi)

Jakie błędy najczęściej popełniają mieszkańcy Rumi?

Aby znacząco zredukować generowane w ten sposób straty finansowe, Urząd Miasta zachęca do wystrzegania się najczęściej popełnianych błędów:

  • Trawy nie należy wrzucać do odpadów biokuchennych, jest to tzw. odpad zielony;
  • Zebranych w ogródku owoców nie należy wrzucać do odpadów zielonych, jest to tzw. odpad biokuchenny;
  • Styropian budowlany należy wyrzucać do odpadów budowlano-rozbiórkowych, a nie do metali i tworzyw sztucznych.
  • Styropianu opakowaniowego nie należy wrzucać do odpadów budowlano-rozbiórkowych, powinien on trafiać do frakcji metali i tworzyw sztucznych;
  • Kartoników po mleku, sokach i napojach, czyli opakowań wielomateriałowych, nie należy wrzucać do makulatury, powinny one trafiać do frakcji metali i tworzyw sztucznych.

(Wpis został pierwotnie opublikowany w 2019 roku. Ostatnia aktualizacja: 29.01.2025 r. Źródło: rumia.eu oraz biuletyn SM Janowo „Nasze Sprawy”)

Reklama
Reklama

2 thoughts on “Rumia. Stawka za wywóz śmieci w 2025 roku

  1. Martwią się o to że w domach 150m2 mieszkają po dwie osoby więc wyliczanie kosztów odpadów od m2 odpada a to że rodzina np. 6 osobowa będzie musiała zapłacić blisko 200 zł miesięcznie to jest ok mimo że koszty życia pewnie też ponosi większe. Wspaniali ludzie w tym urzędzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *