Reklama
Prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska zapowiedzieli dziś wprowadzenie wspólnego, zintegrowanego biletu na środki transportu publicznego. Wiemy już, jaka będzie jego cena oraz gdzie będzie obowiązywać!
Propozycja wprowadzenia biletu metropolitarnego została po raz pierwszy zaprezentowana na ostatnim posiedzeniu zarządu Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, 6 lutego 2020 roku. Z każdym dniem zyskuje coraz szersze uznanie samorządów. Propozycje poparł już m.in. Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
Reklama
Bilet metropolitarny. Czym jest i gdzie obowiązuje?
Zgodnie z założeniem, po wprowadzeniu biletu metropolitarnego, każdy jego posiadacz będzie mógł podróżować bez dokonywania dodatkowych opłat na terenie gmin i miast wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Zaliczają się do nich:
- Pruszcz Gdański (miasto)
- Pruszcz Gdański (gmina wiejska)
- Kolbudy
- Żukowo
- Gdańsk
- Szemud
- Sopot
- Gdynia
- Kosakowo
- Rumia
- Reda
- Luzino
- Wejherowo (miasto)
- Wejherowo (gmina wiejska)
Wkrótce do projektu ma dołączyć także Tczew. Na terenie tych gmin wystarczy jeden wspólny bilet wystarczy, by korzystać ze wszystkich autobusów miejskich, pociągów SKM Trójmiasto, PKM i POLREGIO, tramwajów w Gdańsku i trolejbusów w Gdyni.
Bilet metropolitarny. Jaka cena?
Przewidywany koszt biletu metropolitarnego ma oscylować w granicach 150 zł miesięcznie za bilet normalny lub 75 zł za bilet ulgowy.
Wprowadzone rozwiązanie zakłada dopłaty gmin w celu zapewnienia nowej ceny biletu (obecnie jest to 230 zł). Gminy wchodzące w skład MZKZG zobowiążą się do współfinansowania zwiększonych kosztów funkcjonowania transportu kolejowego w obszarze metropolii, na zasadach wspólnie określonych z Województwem Pomorskim.
Najbliższe posiedzenie – 12 lutego
W kolejnym kroku prezydenci z Trójmiasta zaproponują Zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej przekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku. Odtąd ceny biletów byłyby ustalane w MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna. Takie rozwiązanie zapewni ich spójność i jednolitość. Procedura zmiany ma zająć kilka miesięcy.
Przedstawiciele Trójmiasta liczą na to, że powyższy pomysł zostanie zaakceptowany przez członków Zgromadzenia MZKZG już na najbliższym posiedzeniu, zaplanowanym na środę, 12 lutego br.
Kiedy możemy spodziewać się wprowadzenia biletu metropolitarnego?
Bazując na zapowiedziach wiceprezydenta Sopotu, Marcina Skwierawskiego, bilet metropolitarny miałby zostać wprowadzony od 1 lipca 2020 r.
– Wierzymy, że przekonamy do tego rozwiązania wszystkie samorządy. Tylko wspólne działania przynoszą najlepsze rezultaty – komentuje wiceprezydent na Facebooku.
Wspólny komunikat prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu:
(11.02.2020 r,)
„Samorządy aglomeracji trójmiejskiej od lat budują metropolię mimo braku niezbędnych rozwiązań legislacyjnych. Krwiobiegiem nowoczesnej metropolii jest zintegrowany system transportu publicznego. Wsłuchując się w głos mieszkańców, prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska wypracowali rozwiązania tak bardzo oczekiwane w tej kwestii – jeden, wspólny bilet miesięczny na wszystkie środki komunikacji publicznej dla wszystkich w takiej samej cenie – 150 zł normalny i ok. 75 zł ulgowy.
Propozycja ta została po raz pierwszy zaprezentowana na ostatnim posiedzeniu zarządu OMGGS (6.02.2020) i z każdym dniem zyskuje coraz szersze uznanie samorządów. Propozycje poparli już Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Michał Pasieczny, burmistrz Rumi, Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.
W kolejnym kroku prezydenci Trójmiasta zaproponują Zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej przekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku. Odtąd ceny biletów byłyby ustalane w MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna. Takie rozwiązanie zapewni ich spójność i jednolitość. Procedura takiej zmiany zajmie kilka miesięcy. Tym bardziej prezydenci Trójmiasta liczą na to, że zostanie zaakceptowana przez członków Zgromadzenia MZKZG już na najbliższym posiedzeniu zaplanowanym na 12 lutego br.
Doświadczenia miast europejskich pokazują jednoznacznie, że tylko transport szynowy jest w stanie rozwiązać problemy zatłoczonych ulic i braku miejsc parkingowych. Stąd też główny nacisk chcemy położyć na popularyzację przewozów kolejowych w obszarze metropolii. Mając świadomość związanych z tym kosztów, niezbędne jest współuczestniczenie metropolii w finansowaniu transportu kolejowego na jej obszarze. Niezbędna jest w tym przypadku współpraca z marszałkiem województwa.
Ta zmiana będzie epokowa, ale nie wyczerpuje katalogu propozycji samorządowców. Gdańsk wspólnie z marszałkiem już wcześniej zaproponował w formie pilotażu bilet miesięczny, który za 99 zł pozwoli podróżować autobusem, tramwajem oraz pociągami SKM i Polregio w granicach administracyjnych tego miasta. Teraz Gdynia, Sopot oraz Gdańsk przedkładają propozycję atrakcyjnego biletu metropolitalnego miesięcznego, który pozwoli mieszkańcom swobodnie poruszać się po terenie wszystkich zaangażowanych w ten nowy projekt miast i gmin. Bilet ten będzie pilotażowo emitowany przez MZKZG w roku 2020, w cenie 150 zł [ulgowy ok 75 zł] (będzie to bilet łączony kolejowo-komunalny, gdzie udział kolei wynosi 134 zł). Bilet taki pozwoli pasażerom podróżować w granicach metropolii od Pruszcza Gdańskiego i Żukowa, przez Trójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo tak pojazdami komunikacji miejskich, jak i SKM oraz Polregio. To rozwiązanie testowe zakłada dopłaty gmin w celu zapewnienia nowej ceny biletu (obecnie jest to 230 zł). Gminy wchodzące w skład MZKZG zobowiążą się do współfinansowania zwiększonych kosztów funkcjonowania transportu kolejowego w obszarze metropolii, na zasadach wspólnie określonych z Województwem Pomorskim.
Propozycja ta jest ogromnym wyzwaniem finansowym dla gmin, szczególnie w czasie, gdy na skutek działań niezależnych od samorządów, tak trudno dopiąć budżety. Samorządowcy uważają jednak, że wyzwanie rozwojowe, jakie stoi dziś przed gminami Pomorza, musi zostać podjęte, a w przyszłości wydatnie zaowocuje. To rozwiązanie obejmuje wszystkie samorządy zrzeszone w ramach Związku Metropolitalnego.
Jednocześnie prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska podkreślają, że wszystkie podejmowane działania w kierunku ujednolicenia transportu w ramach gmin OMGGS byłyby dużo łatwiejsze i tańsze, gdyby Parlament RP uchwalił ustawę metropolitalną dla Pomorza. Gminy zyskałyby dodatkowo około 200 mln złotych rocznie, głównie właśnie na wspólne rozwiązania komunikacyjne.”
Zobacz więcej:
- Nowe rozkłady autobusów ZKM Gdynia w 2020 r. Są poważne zmiany!
- Zmiany tras linii 85 i 173. Ważny komunikat ZKM Gdynia.
- Nowa funkcja dla pasażerów ZKM Gdynia
- Nowe autobusy w ZKM Gdynia! Są w pełni ekologiczne!
(wpis opracowałem na podstawie materiałów OMGG-S / gdynia.pl / gdansk.pl)
Reklama