Reklama
Węzeł integracyjny i tunel w Rumi Janowie są już dostępne dla kierowców! 26 października 2022 roku mieszkańcy odbyło się oficjalne otwarcie inwestycji.
(wpis został pierwotnie opublikowany 8 grudnia 2021 roku i zaktualizowany 27 października 2022 roku)
Reklama
Węzeł i tunel w Rumi Janowie. „Epokowa inwestycja”
Realizacja węzła integracyjnego z tunelem w Rumi Janowie rozpoczęła się 23 marca 2020 roku. Władze nazywają ją „epokową inwestycją”– tunel ma połączyć dwie części miasta i rozładować ruchu na drodze krajowej nr 6.
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 60 milionów złotych, a jego kluczowym elementem jest stworzenie tunelu pod torami i przystankiem SKM. Zgodnie z głównymi założeniami projektu, krajowa „szóstka” zostanie w ten sposób odciążona, ponieważ rumianie będą mogli dojechać do swoich domów „na skróty”. To z kolei spowoduje, że mieszkańcy Redy, Wejherowa i okolic szybciej dotrą do swoich miejscowości.
W ramach inwestycji powstają również m.in. ścieżki rowerowe, wiaty autobusowe oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Węzeł ma więc nie tylko usprawnić ruch drogowy, ale też umożliwić integrację różnych środków transportu.
Na początku grudnia 2021 roku nastąpiło pierwsze symboliczne przejście pod wiaduktem kolejowym, co zostało nazwane przez przedstawicieli ratusza „zwieńczeniem najtrudniejszego etapu tej inwestycji”.
– Myślę, że dla wielu osób jest to dzień symboliczny, a jednocześnie historyczny. Widzimy już tunel pod torami, a w zasadzie wiadukt kolejowy, jak to fachowcy nazywają. Ten etap jest już za nami. Nastąpiło pierwsze oficjalne przejście na drugą stronę, pod torami. Tak że czekamy z utęsknieniem na koniec tej gigantycznej inwestycji, która przywróci funkcję przedwojenną, bo kiedyś wiadukt nad torami tutaj był. Po praktycznie 80 latach będziemy mogli jako rumianie znowu przejechać z ulicy Gdańskiej na ulicę Sobieskiego – mówił Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
Zobacz: Zapadnięcie się peronu SKM w Rumi – co dalej? Budowa tunelu w Janowie
Według ówczesnych zapowiedzi, z tunelu mieliśmy skorzystać najprawdopodobniej w drugiej połowie 2022 roku. Czy termin ten został utrzymany?
Aktualizacja, 7 września 2022 r.:
Urząd miasta Rumi pochwalił się w mediach społecznościowych nowymi zdjęciami z budowy węzła integracyjnego i tunelu w Janowie. We wrześniu 2022 roku prace „dobiegają końca”. Obecnie trwają roboty mostowe związane z budową kładki nad ul. Gdańską, prace brukarskie związane z budową chodnika oraz układanie nawierzchni jezdni w tunelu. Równocześnie realizowane są prace wykończeniowe: elewacja tunelu, oświetlenie i odwodnienie.
Wygląda na to, że nie zmieniło się nic jeśli chodzi o planowany odbiór inwestycji. Według zapowiedzi miasta, nowym tunelem będzie można pojechać w październiku 2022 roku.
Aktualizacja (11 października 2022 r.)
Trwają prace wykończeniowe i usuwanie drobnych usterek. Otwarcie tunelu planowane jest na drugą połowę października.
Aktualizacja (23 października 2022 r.)
Mamy to! Według informacji udostępnionych przez wiceburmistrza Rumi Ariela Sinickiego, oficjalne otwarcie tunelu w Rumi Janowie odbędzie się 26 października 2022 roku, godz. 10.30. Zaraz po nim, tunel będzie dostępny dla mieszkańców. Pierwsze pojazdy przejadą tunelem najpóźniej około godziny 15:00.
Aktualizacja (27 października 2022 roku):
W środę 26 października nastąpiło symboliczne otwarcie węzła integracyjnego w Rumi-Janowie z udziałem osób i podmiotów zaangażowanych w jej realizację. Po zakończeniu uroczystości pierwsi piesi, rowerzyści i kierowcy przetestowali tunel.
Symbolicznego otwarcia inwestycji dokonali wspólnie: burmistrz Rumi Michał Pasieczny, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, starosta powiatu wejherowskiego Gabriela Lisius, przewodniczący Rady Miejskiej Rumi Krzysztof Woźniak, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Michał Glaser i kierownik budowy oraz dyrektor grupy kontraktów w firmie Budimex SA Wojciech Kołacki.
– Ogromny sukces, efekt wieloletnich marzeń. Węzeł Janowo został oficjalnie otwarty wraz z tunelem, parkingami i całą okoliczną infrastrukturą dostosowaną do tego, aby mieszkańcy mogli sprawnie przedostać się do SKM-ki. Plus oczywiście efekt tunelu, który skraca drogę do domów dla wielu mieszkańców, którzy zjeżdżając z trójmiejskiej obwodnicy, nie muszą już jechać dookoła. Dzięki tej inwestycji odkorkowana będzie także droga krajowa numer sześć – podkreśla burmistrz Michał Pasieczny. – Przez pierwszy miesiąc będziemy analizowali, czy światła są odpowiednio wyregulowane, jak przebiega ruch, jak duży jest potok samochodów. Do tej pory to były tylko symulacje, teraz zobaczymy, jak to wyjdzie w rzeczywistości, ale jestem przekonany, że znaczna część mieszkańców będzie mogła spędzać mniej czasu za kółkiem – zapowiada samorządowiec.
– Na tę inwestycję, na oddanie bezkolizyjnego przejazdu, mieszkańcy Rumi czekali kilkadziesiąt lat. Było to kilkadziesiąt lat starań i wyczekiwań. Pan burmistrz Pasieczny jest bardzo przywiązany do celów, które stawiał już na początku swojej drogi samorządowej, no i udało mu się kolejny z nich zrealizować – ocenia marszałek Mieczysław Struk. – Unia Europejska stawia przed takimi krajami jak Polska wyzwanie, aby integrować systemy transportu publicznego i zachęcać mieszkańców do przesiadania się z samochodów na autobusy, trolejbusy, tramwaje czy też, tak jak w tym przypadku, kolej. W Rumi udało się ten cel zrealizować i bardzo się cieszę, że to członkostwo w Unii Europejskiej przynosi realne rezultaty – dodaje.
Po zakończeniu części oficjalnej uczestnicy spotkania zostali zaproszeni do udziału w spacerze studyjnym, podczas którego mogli nie tylko przejść się tunelem, ale i usłyszeć więcej o tym, jak przebiegała jego budowa, obejrzeć krótki materiał filmowy oraz otrzymać pamiątkowy medal oraz pocztówkę. Jednocześnie nawierzchnię przeznaczoną dla rowerów przetestowali członkowie Klubu „Sama Rama” i Grupy Rowerowej „Szprychy”.
Po zakończeniu wydarzenia pierwsze pojazdy prywatne przejechały przez tunel. Warto przypomnieć, że obowiązuje tu zakaz ruchu samochodów ciężarowych. Możliwy jest jednak przejazd wozów straży pożarnej oraz autobusów miejskich każdego typu.
Węzeł w Rumi-Janowie jest jednym z 26 centrów przesiadkowych budowanych w 20 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Wartość wszystkich inwestycji to około 750 mln zł, z czego 330 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.
Węzły integracyjne mają przede wszystkim zachęcić mieszkańców metropolii do korzystania z transportu zbiorowego. Łącznie przy 26 węzłach integracyjnych dostępnych będzie około 3000 miejsc postojowych dla samochodów oraz 2500 miejsc dla rowerów, a także nowe zatoki autobusowe, drogi dojazdowe, w tym ponad 100 km dróg rowerowych.
(wpis opracowałem na podstawie materiałów prasowych Urzędu Miasta Rumi)
Co buduje się w Rumi? Inwestycje i budowy na terenie Rumi
Jakie inwestycje zaplanowano w Rumi? Co buduje się w mieście Rumia? Sprawdźcie wiadomości o inwestycjach, przetargach, remontach, modernizacjach i nowych miejscach biznesowych w Rumi.
(wpis opracowałem na podstawie materiałów Urzędu Miasta Rumi)
Reklama
Czy coś wiadomo kiedy dokładnie ma być otwarty tunel? Czy może jakoś na dniach? 🙂
Wiem tyle, ile napisałem 🙂 Jak pojawi się data – zrobię aktualizację:)
Proponuję nie czekać na oficjalnie podane terminy tylko zabawić się w dziennikarza śledczego i dociec co się faktycznie dzieje z tym tunelem? Mamy końcówkę miesiąca a tu cisza.
Zaktualizowałem wpis, jest oficjalny termin otwarcia tunelu.
Myślę że nie pozbędziemy się korków przed węzłem Rumia Janowo. Jadąc w kierunku Wejherowa przed zjazdem na Janowo brakuje zielonej strzałki na światłach. Do zjazdu pod tunel na światłach w zatokę może stanąć 6 może 7 pojazdów i w dalszym ciągu będą korki. Brakuje zielonej strzałki do zjazdu którą pozwoli na płynny ruch.
Myślę że nie pozbędziemy się korków przed węzłem Rumia Janowo. Jadąc w kierunku Wejherowa przed zjazdem na Janowo brakuje zielonej strzałki na światłach. Do zjazdu pod tunel na światłach w zatokę może stanąć 6 może 7 pojazdów i w dalszym ciągu będą korki. Brakuje zielonej strzałki do zjazdu który pozwoli na płynny ruch.
Wczoraj byłem przy tunelu, cała infrastruktura już jest, pasy, znaki itd. Ile można usuwać drobne usterki? Druga połowa października już trwa, a konkretnego terminu dalej nie ma.
Z tego co widzę, to budowlańcy kończą robić stiuki i przeszli do malowania fresków na ścianach. Bardzo wolno to idzie. Chyba polityka przeszkodziła, aby prace zakończyć wcześniej.
Jest jeszcze coś takiego jak odbiory, bądźmy dobrej myśli. Ale zgadzam się – ostatnie pare miesięcy na budowie to dosłownie 5 osób pracuje może…
Kurde a jednak oddane w terminie. Żeby tak trasę kaszubską robili jak tunel w Rumii to już by się całkiem przyjemnie podróżowało 😀
Rumianin i napisał Rumi przez dwa i. Gratulacje :/ sam tunel ok, ale pasy pieszych przed nim od Gdańskiej, sciezka rowerowa powoduja sporo niebezpiecznych sytuacji. Wszystko za bardzo blisko siebie!!
Teraz dopiero korki będą. Jedynie otwarcie S6 nas uratuje 🙁
Cieszymy się bo dla mieszkańców tunel jest potrzebny ale od teraz Rumia już zawsze będzie kojarzyła się z korkami na trasie, a latem będzie masakra.
Swoją drogą nazwa węzła „Integracyjny” naprawdę trafiona. W godzinach szczytu można się integrować już od końca obwodnicy trójmiasta. Mamy naprawdę świetnych „geniuszy” od wprowadzania tego typu rozwiązań. Proponuję, by jeden z drugim geniuszem przejechał się trasą po zmianach !!!MASAKRA!!!. Celem było ułatwienie życia mieszkańcom Rumi, wyszło jak zwykle. Możliwe, że cel był inny … możliwe, że komuś ułatwia życie???. Jednego jestem pewien … węzeł korkuje wjazd do Rumi bardzo skutecznie i tym aspekcie sprawdza się znakomicie.
To jest bardzo przydatny tunel. Opis jest świetny 😀👍🏿👍🏿👍🏿