Rumia szuka prywatnego partnera, aby zagospodarować centrum miasta i zbudować nowy budynek urzędu miasta. W internecie pojawiło się ogłoszenie na temat zamówienia, dzięki któremu możemy poznać szczegóły.
W poniedziałek (28.12.2020 r.) w rumskim Biuletynie Informacji Publicznej pojawiła się informacja dotycząca planowanego Partnerstwa Publiczno – Prywatnego w związku z zagospodarowaniem centrum Rumi i budową nowego urzędu miasta.
Zamierzeniem przedsięwzięcia jest realizacja celu publicznego, w tym w szczególności zaprojektowanie, budowa, finansowanie i zarządzanie budynkiem Urzędu Miasta Rumi oraz przestrzenią publiczną zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie tego budynku.
Czy Rumia potrzebuje nowego budynku urzędu miasta i centrum?
W dokumentacji zamówienia możecie znaleźć uzasadnienie dla projektu. Wspomniane w nim są kwestie, o których często mogliście przeczytać w „rumskim internecie”: brak naturalnego centrum miasta, rynku, czy placu, które gromadziłyby mieszkańców i stanowiły wizytówkę Rumi.
– Gmina Miejska Rumia, ze względu na sposób położenia miasta, boryka się z problemem braku naturalnego centrum miasta. Rumia nie posiada Rynku a nawet placu, wokół którego mogłoby rozwinąć się życie towarzyskie, kulturalne mieszkańców, które stanowiłoby wizytówkę miasta. Ponadto Urząd Miasta Rumi mieści się w budynku mało reprezentacyjnym, drogim w eksploatacji, oraz w złym stanie technicznym. Budynek ze względu na swoją wielkość nie jest w stanie pomieścić wszystkich wydziałów, które zostały umieszczone w innych lokalizacjach. Włodarze Miasta starają się wyjść naprzeciw temu problemowi i rozważają zaangażowanie partnera prywatnego w realizację tego przedsięwzięcia inwestycyjnego – czytamy w opisie potrzeb i wymagań dla danego zamówienia.
Inwestycja z pomocą partnerstwa publiczno-prywatnego
Przedsięwzięcie będzie realizowane w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Jak możecie przeczytać w specyfikacji, miasto swojego partnera planuje wybrać spośród 6 kandydatów (gdyby zgłosiłoby się ich więcej, liczyć się będzie doświadczenie). Zainteresowane firmy mogą zgłaszać się do 10 lutego 2021 roku, do godziny 9:30. Nazwy potencjalnych wykonawców poznamy tego samego dnia, o godzinie 10:00.
Gdzie powstanie nowy urząd miasta Rumi? Gdzie planowane jest centrum?
Inwestycja zostanie zlokalizowana przy ul. Starowiejskiej (część wschodnia) – Obszar A, który
obejmuje działki w obrębie ewidencyjnym nr 18 o numerach działek 962/2, 962/1, 968, 969/4,
969/3, 969/1, 970/7, 970/3, 970/4, 958, 957, 956. Powierzchnia tego obszaru wynosi
ok. 13 000 m2.

Jak może wyglądać nowy budynek urzędu miasta Rumi?
Lokalizację nowego urzędu miasta w Rumi poznaliśmy nieco ponad roku temu (21.10.2019r.), kiedy to została wydana Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (nr decyzji 14/2019). Zgodnie nią, w podanej lokalizacji dopuszcza się:
- wielkość powierzchni zabudowy nieruchomości do 2000 m2,
- wysokość zabudowy – maksymalnie 24 m (6 kondygnacji nadziemnych, 1 kondygnacja podziemna).
Dokładna wielkość budynku zostanie ustalona w trakcie procesu wyboru partnera prywatnego. Projekt zakłada wyburzenie budynków znajdujących się na działce 969/3 oraz na działce 962/1. Dodatkowo dla realizacji celu, miasto zamierza pozyskać 2 działki stanowiące własność prywatną (działki 949 oraz 955/3). Miasto prowadzi obecnie negocjacje z właścicielami działek.


Co prywatny partner otrzyma w zamian?
W ramach przedsięwzięcia prywatnemu partnerowi zostaną przekazane działki w Obszarze B i C. Pierwszy z nich („Obszar B”) to tereny, na których znajduje się obecny urząd miasta. Po wybudowaniu nowej siedziby, będzie mógł zostać wyburzony. Powierzchnia tego obszaru wynosi ok. 24 000 m2.


Natomiast „Obszar C” zlokalizowany jest przy ul. Starowiejskiej (strona zachodnia) i liczy ok. 9 000 m2.


Wybrana firma będzie musiała przedstawić miastu koncepcję zagospodarowania tego terenu na cele komercyjne. Urzędnicy przewidują jako dominującą funkcję budownictwo mieszkaniowe z dodatkiem funkcji biurowych, usługowych i handlowych.
Jaki będzie „podział obowiązków”?
Na etapie inwestycyjnym, prywatna firma:
- sfinansuje nakłady inwestycyjne w ramach przedsięwzięcia;
- wykona roboty budowlano-montażowe;
- wykona zagospodarowanie terenu;
- pozyska przewidziane prawem pozwolenia na użytkowanie obiektów;
Później natomiast, prywatny wykonawcy odpowiedzialny będzie za utrzymywanie techniczne obiektów (w czasie obowiązywania umowy) oraz ponoszenie nakładów odtworzeniowych, wynikających z eksploatacji infrastruktury, powstałej w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
Wynagrodzeniem partnera prywatnego mają być płatności dokonywane przez Gminę w formie opłaty za dostępność. Inwestor będzie również czerpał pożytki z komercyjnego wykorzystania nieruchomości zlokalizowanej w Obszarze B i C. Tym samym drugą – dodatkową formą wniesienia wkładu własnego będzie przeniesienie na rzecz partnera prywatnego własności nieruchomości zlokalizowanych na Obszarze B i C – w formie sprzedaży nieruchomości.
Szczegółową dokumentację możecie znaleźć na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/410445, gdzie polecam zajrzeć. 🙂
Więcej o inwestycjach w Rumi:
- Co dalej z Błoniami Janowskimi w Rumi?
- Budowa węzła integracyjnego w Rumi Janowie (Grudzień 2020 r.)
- Co dzieje się z przebudową Góry Markowca w Rumi? [AKTUALIZACJA]
- Nowa sygnalizacja na ul. Pomorskiej w Rumi
- Ulica Kazimierska w Rumi została oddana do użytku!